La Clara Blanchar ho explica magníficament
en el seu article “ LA SOCIEDAD DE CONSUMO HA MUERTO”. La periodista desgrana
un estudi de la FUNDACIÓ CREAFUTUR (fundació privada promoguda per la
Generalitat de Catalunya i l’escola de negocis ESADE) que signen els
professors JOSEP MARIA GALÍ i GUILLEM RICARTE. I què diu, en resum, aquest
estudi? Doncs que el consum no ens traurà pas de la crisi, al contrari, ens hi
ha abocat sense pietat, bé, puntualitzem, l’afany de guanyar diners i el
màrketing salvatge de les MARQUES ens hi ha abocat. Com es nota que és la Gene
la que posa diners per a fer aquest estudi i que no hi ha patrocinadors... això
a LA NORIA ( o al GRAN DEBATE) hauria sigut impensable!!!!
Bé, torno al tema, els cuiners d’aquest
estudi han dividit el món en tres sub-mons basant-se en la seva manera de
consumir. Així han arribat a la conclusió que els països emergents com BRASIL i
la XINA pertanyen al MÓN GROC. Aquest és el món de la festa del consum que
desencadena les expectatives de creixement, de les promeses de la publicitat,
de l’usar i llençar... vaja, el de la ESPAÑA VA BIÉN de l’Aznar de fa 2
telediarios...
Nosaltres, i també els ESTATS UNITS,
FRANÇA o el REGNE UNIT, pertanyem al bonic MÓN VERMELL. El món que ve després
del GROC. En el llenguatge KÀRMIC això seria com una evolució del primer món o
una segona reencarnació. Quan ja ho has rebentat tot i vius molt per sobre de
les teves expectatives passa que caus a les brases d’en Pere Botero i quedes totalment KO. Així estem.
Però l’esperança és que després del MÓN
VERMELL bé l’estadi final, el premi gros: el MÓN BLAU. En aquest món on el
consumidor és tan responsable del món que l’envolta que ha aconseguit fer
ballar al seu so a les grans empreses de consum, hi ha ALEMANYA i els PAÏSOS
NÒRDICS. En el MÓN BLAU manen les 4 esses: Sostenibilitat, Seguretat, Secularitat
i Solidaritat. Al MÓN BLAU el consumidor exigeix. Exigeix que els aliments
siguin de proximitat, de qualitat, ecològics. Exigeix que els bancs tornin als
orígens i es preocupin dels estalvis dels seus clients i de finançar empreses.
Exigeix seguretat en les xarxes de comunicacions, exigeix a la industria
alimentària que lluiti contra la obesitat, exigeix al turisme que passi de LOW
COST a WITHOUT COST ( tornar a l’intercanvi)...
vaja, ciència ficció per nosaltres que vivim i patim les 4 Is del MÓN VERMELL:
Insostenibilitat, Inseguretat, Insolidaritat i, sobretot, Indignació!!!!
El MÓN BLAU representarà la fi de la
societat de consum, com a mínim tal i com la coneixem. Ja no serem feliços
consumint, serem feliços fent l’amor, caminant, llegint un llibre, conversant
amb el veí o menjant un bon entrecot, tal com
passava als països emergents abans de ser emergents, o sigui, quan
pertanyien al TERCER MÓN, que no és ni GROC, ni VERMELL, ni BLAU. Però amb una
diferència: que serem conscients de com de CARDAT està el nostre planeta. Com
diria en JOAN TARDÀ: Perdoneu, però algú ho havia de dir!!!
Nota de premsa de L'informe de CREAFUTUR i ESADEç
pàgina web de la Fundació CREAFUTUR
La foto de Twitter del professor @JMGalizard
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada