dimecres, 16 de maig del 2012

VISC EN UN MÓN VERMELL… I TU TAMBÉ!!!

Sí, potser el titular així de sobte queda una mica massa agressiu però és veritat i les veritats a vegades fan mal. Jo també ho acabo de descobrir, fullejant l’edició digital del diari El País, com quasi cada dia a aquesta hora, quan la tarda  i el vespre festegen ( ostres tu, això m’ha quedat tan poètic com els tweets de @quimnadal...).

La Clara Blanchar ho explica magníficament en el seu article “ LA SOCIEDAD DE CONSUMO HA MUERTO”. La periodista desgrana un estudi de la FUNDACIÓ CREAFUTUR (fundació privada promoguda per la Generalitat de Catalunya i l’escola de negocis ESADE) que signen els professors JOSEP MARIA GALÍ  i GUILLEM RICARTE. I què diu, en resum, aquest estudi? Doncs que el consum no ens traurà pas de la crisi, al contrari, ens hi ha abocat sense pietat, bé, puntualitzem, l’afany de guanyar diners i el màrketing salvatge de les MARQUES ens hi ha abocat. Com es nota que és la Gene la que posa diners per a fer aquest estudi i que no hi ha patrocinadors... això a LA NORIA ( o al GRAN DEBATE) hauria sigut impensable!!!!
Bé, torno al tema, els cuiners d’aquest estudi han dividit el món en tres sub-mons basant-se en la seva manera de consumir. Així han arribat a la conclusió que els països emergents com BRASIL i la XINA pertanyen al MÓN GROC. Aquest és el món de la festa del consum que desencadena les expectatives de creixement, de les promeses de la publicitat, de l’usar i llençar... vaja, el de la ESPAÑA VA BIÉN de l’Aznar de fa 2 telediarios...

Nosaltres, i també els ESTATS UNITS, FRANÇA o el REGNE UNIT, pertanyem al bonic MÓN VERMELL. El món que ve després del GROC. En el llenguatge KÀRMIC això seria com una evolució del primer món o una segona reencarnació. Quan ja ho has rebentat tot i vius molt per sobre de les teves expectatives passa que caus a les brases d’en Pere Botero  i quedes totalment KO. Així estem.
Però l’esperança és que després del MÓN VERMELL bé l’estadi final, el premi gros: el MÓN BLAU. En aquest món on el consumidor és tan responsable del món que l’envolta que ha aconseguit fer ballar al seu so a les grans empreses de consum, hi ha ALEMANYA i els PAÏSOS NÒRDICS. En el MÓN BLAU manen les 4 esses: Sostenibilitat, Seguretat, Secularitat i Solidaritat. Al MÓN BLAU el consumidor exigeix. Exigeix que els aliments siguin de proximitat, de qualitat, ecològics. Exigeix que els bancs tornin als orígens i es preocupin dels estalvis dels seus clients i de finançar empreses. Exigeix seguretat en les xarxes de comunicacions, exigeix a la industria alimentària que lluiti contra la obesitat, exigeix al turisme que passi de LOW COST  a WITHOUT COST ( tornar a l’intercanvi)... vaja, ciència ficció per nosaltres que vivim i patim les 4 Is del MÓN VERMELL: Insostenibilitat, Inseguretat, Insolidaritat i, sobretot, Indignació!!!!

El MÓN BLAU representarà la fi de la societat de consum, com a mínim tal i com la coneixem. Ja no serem feliços consumint, serem feliços fent l’amor, caminant, llegint un llibre, conversant amb el veí o menjant un bon entrecot, tal com  passava als països emergents abans de ser emergents, o sigui, quan pertanyien al TERCER MÓN, que no és ni GROC, ni VERMELL, ni BLAU. Però amb una diferència: que serem conscients de com de CARDAT està el nostre planeta. Com diria en JOAN TARDÀ: Perdoneu, però algú ho havia de dir!!!

Nota de premsa de L'informe de CREAFUTUR i ESADEç
pàgina web de la Fundació CREAFUTUR


La foto de Twitter del professor @JMGalizard

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada